måndag 29 augusti 2011

Egentillverkat bling


Hej ;)
Jag älskar bling i alla dess former. Men när jag skapar vill jag direkt! Inget väntande och klistrande... Jag brukar göra ordning lite bling när jag har skaparlust men inte så mycket tid. Då har jag lite på lager.


Ovan glasspinnar har jag fått från Eva på "Ljuva Änglar" i Karlstad. TACK Eva! Jag skulle ge dem till barnen men blev sittande med dom och började pilla...
Jag har målat dem vita, chalkat dem, stämplat på dem, klätt med papper - "Lost and found", haft på Crackle accent och blingat dem med bling och gasbinda.
Hoppas få visa dem i senare LO:s.


En dag fick jag en massa spettsar av min svägerska Sara. TACK Sara! Spettsarna är olika grova och av olika sorter. Vad passar bättre än att göra lite blommor?


Jag har klippt av ca 8cm som mest av en spetts och blandat med kortare bitar. Sedan har jag bara sytt upp och ner och tillslut dragit ihop tråden och knutit. Bus enkelt. I mitten har jag sytt fast en pärla eller en knapp. Det går också bra med större brads.


När jag ändå höll på med blommor så gjorde jag några i papper också. Här har jag använt mig av "Retroblomma spellbinders" - ingen aning om vad de heter men det går mycket fortare än att trycka ut med en punch ;) Fast det går lika bra.


Jag har använt olika många blommor i olika storlekar, men sällan mindre än tre blommor. Blommorna har jag chalkat och sedan har jag bigat (?) i blommorna för att få ett djup. Jag har varvat blommor, tyll och gasbinda och avslutat med en brad. Jag klistrar alltid mina pappersblommor med limpistol för att det ska torka fort och gå lätt att jobba med.

Tips: Blommorna blir jättefina om du tar dig tid och embossa på bladen med Clear embossingpulver eller liknande ytterst på blombladen. Eller glittra dem lite med Stickles. Du kan också klippa i de yttre kronbladen med en möstersax och få helt andra blommor.


Infärgad gasbinda! Det är toppen till allt. Till LO:s, i blommor etc. Jag färgar in mina med distresser och när jag ändå kladdar brukar det komma med lite spettsar och blommor också ;)

Med andra ord; Har du ont om tid men vill pyssla - gör lite bling. Jag kan också säga att du faktiskt kan spara en och annan krona som du sedan kan köpa färdiggjorda bling för ;)

Det finns så mycket att göra själv och man kan variera i oändlighet. Hoppas att du blivit sugen !

Kramar Tjocka tanten ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar