onsdag 31 augusti 2011

Skapa av "You Do" material




Hej ;)

I måndags träffades inspirationsgruppen för Svensk Scrappbooking i Karlstad för första gången. Vi fick lite olika ramar att skapa kring och jag valde tillslut att skapa med papper och dekorationer från "You Do" samt valde att använda mig av  Martha Stewarts Scoringboard.



Jag gjorde en bokpärm med en fast låda innuti.
Jag började med att göra lådan, 11x9cm och på ett djup av 2cm.
Efter detta gjorde jag bokpärmen, 12x10cm och ryggen 2,5cm.


För att försträrka bokkänslan så satte jag på en lös rygg ovanpå pärmens fyrkantiga fasta rygg.
Denna gjorde jag 12x3,5cm - plus 12x2cm på varje sida att fästa med.
Den lösa ryggen böjde jag sedan och tvingade att ligga i linjer med den fasta, fyrkantiga ryggen.
Det skapas då den rundade känslan av en bokrygg.
Ovanpå denna fäste jag sedan de pappren som jag valt till framsidan.
(Ska lägga ut en mall ;))


Jag dekorerade bokpärmen både på in och utsida och dekorerade lådans lock.
Jag gjorde som jag brukar göra, alla delar klara och sedan motera ihop.
Pappersbitarna "skroffsades" i kanterna och chalkades för att ge mer liv.

Om ni tittar noga kan ni se infärgad gasbinda under wellpappstagen på locket ;)


Bandet att knyta ihop bokpärmen med fäster jag mellan stommen och det övre dekortationspappret,
det gör jag innan jag fäster fast alla delar.

Slutligen dekorerade jag bokpärmens framsida med Tim Holts dies i form av en fågelbur och fågel, blommor, lite pälor och slutligen lite av min favorit stickles (glitter) "Platinum".

Det var så roligt att göra en bokpärm så det kommer mer inspiration king detta ;) Variationerna är oändliga.

Kramar Tjocka Tanten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar