torsdag 8 september 2011

Mall till Pärmkort med box.

Åter igen, tack så jätte mycket ;) för era snälla kommentarer på
Svensk Scrappbooking!

Jag ska försöka göra en beskrivning av pärmkortet jag gjorde av You Do papper på en av inspirationsträffarna för Svensk Scrappbooking;
1. Börja med att göra en box i den storlek som du själv önskar. (Min box var 9x11cm).

2. Pärmarna till "omslaget" bör vara 1cm större än boxens mått, så att ni får ca 0,5cm yta runtom boxen när ni senare fäster fast boxen.

3. Ryggen på pärmen bör vara ca 0,5 cm bredare än vad boxen är djup.


(Jag gör hela pärmen i ett stycke, denna hade en pärmsida  var 10cm bred och 12 cm hög. Direkt efter mäter jag ut ryggen - som här var 2.5cm bred och 12 cm hög och slutligen den andra pärmsidan på 10x12cm. Detta blir totalt en pappbit på 22,5x12cm med två bigningar, en vid 10cm och en vid 12,5cm. - Jag vet inte om jag är så bra på att förklara men då får ni säga till ;)
4. För att göra ryggen lite mer bok lik så sätter jag på en extra lösrygg. Denna gjorde jag 7,5cm bred och 12cm hög. Jag bigar den 2cm in och sedan 3,5cm in. Lösryggen är med andra ord 1cm bredare än ryggen på pärmen.

5. Jag tvingar sedan lösryggens bigningar så att de passar ihop med den fasta ryggen, jag använder alltid dubbelhäftande tejp - inte klister.

6. Nu börjar det roliga att klä in allt. Jag gör alla delar klara först. Boxens ovansida. Pärmens fram och baksida samt lösryggen.

7. Börja med att fästa lösryggen och fäst fast band om ni vill kunna knyta ihop pärmen. Fäst sedan pärmsidorna och ovansidan till boxen. Nu är det bara att dekorera!

Hoppas att beskrivningen är ok – har aldrig gjort detta innan;).

Lägger in ett annat alternativ som inspiration i eftermiddag - utifrån samma mall.

Ha  Kul.

Kramar från Tjocka tanten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar